Har du huvudvärk?

Gå inte runt med huvudvärk i onödan, i de flesta fallen finns det något som är enkelt åtgärdat med behandling, ergonomi, egenvård. Våran kiropraktor ser till helheten och hjälper dig att finna orsaken till just dina huvudvärksproblem. Våra expertområden är inom nerv, muskel, skelettbesvär. Om orsaken misstänkts vara av långvarig stress, synfel, tandgnissel ser kiropraktorn till att hänvisa till annan vård.

Huvudvärk från muskler och leder

Ungefär 90 procent av all huvudvärk beror på spänningshuvudvärk. Orsaken till att man får ont kan vara att man spänner musklerna kring huvudet och nacken och axlarna. Kan bero på långvarig fel belastning av kroppens leder och muskler symtomen som uppstår är smärta och minskad rörelseförmåga som kan leda till spänningshuvudvärk som bidrar till tryck över huvudet, molande värk i perioder, pulserande värk, ömma områden i hårbotten.

Kiropraktorn lokalisera eventuella låsningar och via manipulationsbehandling men syftet att minska smärta, öka läkandet och att öka rörligheten samt cirkulationen i musklerna. Vid behov tillämpas, mjukdelsbehandling, stretching, ergonomirådgivning.

mk-huvudvark-2-smallMigrän

Vi kan hjälpa dig med din migrän. Kiropraktik har uppvisat goda resultat i behandling av migrän, Manuell behandling kan avhjälpa och förebygga att huvudvärken utlöses. I visa fall det man trodde var migrän i själva verket var feldiagnostiserad nackhuvudvärk. En kiropraktisk behandling är ytterst specifik för varje patient. Genom att känna på muskler, leder och vävnader kan kiropraktorn lokalisera eventuella låsningar och störningar i kroppen.

Cervikogen huvudvärk

En annan vanlig huvudvärk är så kallad cervikogen huvudvärk. Orsaken kommer från nackkotpelarens strukturer av disken, facettleder, spinalnervrötter samt perifera nerver. Symtom är oftast ensidig och utgående från nackregionen strålar upp längs ena huvudsidan mot tinningen och ögat, ibland även strålar ner mot samma sidas skulderblad, Huvudvärken påverkas av vridning eller sidoböjning av huvudet. Behandling är vanligen med mobilisering eller manipulation, huvudvärken skall försvinna inom 3 månader från det att den cervikala orsaken behandlats bort.

Ta dig till en vårdcentral eller akutmottagning om:

• Du har fått ett slag mot huvudet och du därefter får dov huvudvärk och blir trött
  • Huvudvärken gradvis ökar under flera dagar
  • Du får dubbelseende, dimmig synd och smärta runt ena ögat
  • Du får kraftig huvudvärk väldigt plötsligt
  • Du har ont i ena tinningen och samtidigt har feber och känner dig trött